מה הקשר בין עיצוב פנים לבריאות - סדרת כתבות. המון תמונות וגם תמונה אישית אחת בפנים!



תחום הבריאות הוא תמיד משהו שמתעניינים בו ומקשרים בינו לבין תחומים רבים אחרים - אם זה אוכל, בניה, אופנה, וכדומה.
גם תחום העיצוב פנים מתקשר היום עם תחום הבריאות ושמירה על אורח חיים נקי ובריא. היום אנחנו חשופים לאלפי חומרים, מכשירים, צבעים, שאנחנו לא ממש יודעים עד כמה הם משפיעים על בריאותינו , כי עד היום לא נעשה מחקר רציני כלשהו שניתן להסתמך על תוצאותיו
ננסה בכוחות עצמנו ועל פי הגיון פשוט להגיע לכמה תובנות

היום החלטתי לכתוב על חדרי שינה. למה חדרי שינה - כי זה חדר שאנחנו נמצאים בו 6-8 שעות בממוצע ביום, זה חדר שאנחנו ישנים בו, וזה חייב להיות חדר "בריא" עד כמה שאפשר.
חדר שינה בעיצוב אירנה אלבז, צילום אולגה סולן 

1. לא סתם אומרים בפנג שואי שבחדר שינה לא אמורים להיות חפצים מיותרים. לא עודף שידות, לא פינת עבודה, לא מדפים עם פסלונים. וזה באמת נשמע נכון. כשאני ישנה, אני לא רוצה להירדם בחדר עמוס. הרגשה שאתה נמצא ויושן בחדר מסודר ונקי תעזור לדעתי פסיכולוגית לשינה בריאה 

חדר שינה ללא חפצים מיותרים, עיצוב אירנה אלבז, צילום אולגה סולן 

2. תאורה. היא צריכה להיות על פי גודל החדר , וכמובן נקודתית לקריאה . אחת מכל צד מיטה בגובה שלא יעלה על 150 ס"מ בקיר, ואחת במרכז החדר בתקרה (למעט מיקרים מיוחדים של חללים בגודל לא סטנדרטי) . כל מיני משחקי גבס בתקרה עם ספוטים סגולים או ירוקים מעל המיטה לא מקומם בחדר שינה נעים ורגוע. 

תאורת קיר בחדר שינה, עיצוב אירנה אלבז, צילום אולגה סולן 

3. גודל החדר: הגודל המינימלי של חדר שינה לשני אנשים במיטה זוגית הינו 15 מ"ר כאשר לוקחים בחשבון גובה תקרה 270 ס"מ. וזה על פי חישוב של יחס של קוב אוויר ששני אנשים מבוגרים נושמים בזמן שינה בחלל סגור. 

 חדר שינה מעוצב , עיצוב אירנה אלבז, צילום אנסטסיה הירש 

 חדר שינה מעוצב , עיצוב אירנה אלבז, צילום אנסטסיה הירש 

4. ריצוף וחיפוי: אל תחסכו בחומרי ריצוף או חיפוי בחדר זה. בזמן שאתם ישנים אתם נושמים כל הדבקים והחומרים האחרים שפולטים ריצופים, תקרות נמתכות, גבס וטפטים. לכן הם צריכים להיות עשויים מחומרים טובים ואיכותיים, שמן הסתם יעלו יותר, זה לא סוד. 
פרקט עץ תלת שכבתי תמיד עדיף על פרקט קרטון (למינציה) , במיוחד שההבדל בכסף ביניהם הוא לא כזה גדול לאותם 15 מ"ר. 

חדר שינה עם פרקט אלון תלת שכבתי. עיצוב אירנה אלבז, צילום אולגה סולן 

ואם לא פרקט עץ, אז לפחות גרניט פורצלן טוב. 

5. מצעים : אחד הלילות הגרועים שהיו בחיי היה כשהתארחנו בבית שאת המיטות סידרו עם מצעים 50% כותנה ו-50% פוליאסטר. אי אפשר היה לישון במיטה הזאת. אני ממליצה תמיד לבדוק את מרכיבי המצעים. כיום השוק מציע גם מצעי פשתן, יש להם מראה מדליק קצת מקומט וצבעים "מכובסים" יפים . אומרים שהוא בריא יותר לגוף ואם ישנת פעם במיטה שסודרה עם מצעי פשתן לא תרצה כבר לחזור למשהו אחר. ואם אין תקציב למצעי פשתן אז מצעי כותנה 100% הם הפתרון הטוב ביותר. 

מצעים טבעיים בחדר שינה, עיצוב אירנה אלבז, צילום אולגה סולן 

6. צמחיה. אומרים שצמחים צורכים חמצן. ולא מעט. לדעתי זאת סיבה מצוינת לא להחזיק עציצים בחדר שינה. אותם צמחים שנמצאים בעציצים נושמים את אותו חמצן שלנו, בזמן שאנחנו ישנים. אני בעד לשים אותם במרפסת או בכניסה מחוץ לבית. 

 חדר שינה מינימליסטי בעיצוב אירנה אלבז. צילום אולגה סולן 

7. כיסוי מיטה: מלבד האלמנט הדקורטיבי שהכיסוי מהווה, יש משהו חשוב יותר: כל בוקר אתה מסדר את המיטה, מכסה אותה עם כיסוי וככה שומר על ניקיון המצעים שלך מאבק. גם אם פתאום באמצע יום בא לך לשבת על המיטה כמה דקות, אתה לא מתיישב עם הבגד שהיית בחוץ (באוטו, באוטובוס, בעבודה) על אותם המצעים שאתה בדרך כלל יושן. יש שכבת הגנה - כיסוי מיטה. 

כיסוי מיטה להגנת המצעים ושמירה על ניקיון. עיצוב החדר  - אירנה אלבז. צילום - אולגה סולן 


8. פרטי טקסטיל נוספים: פעם התארחנו בבית מלון בפריז שהיה עתיק, וכל הקירות שלו היו מצופים בגובלנים. בכל פעם שניסיתי להירדם, לא ידעתי כמה אבק זה ספג במשך עשרות (או מאות) שנים, ואם מישהו עושה לזה ניקיון יסודי. ככה זה נראה: 
 צילום מאוסף אישי 

כל הקירות היו מצופים בבד, כל הרצפה היתה עם שטיח מקיר לקיר, וילונות כבדים עם 3 שכבות בד ומיליון קיפולים.
לא יודעת אם באמת מנקים את זה, ואם בריא לנשום את כל זה בלילה ?
צילום מאוסף אישי 


(צולם במלון CHAMBIGES ELYSSES PARIS , יותר תמונות עם חדרי המלון המיוחדים האלה ניתן לראות כאן : 

https://www.booking.com/hotel/fr/chambigeselysees.ru.html?aid=357009;label=gog235jc-hotel-XX-fr-chambigeselysees-unspec-il-com-L%3Aru-O%3AwindowsS10-B%3Achrome-N%3AXX-S%3Abo-U%3AXX-H%3As;sid=b2822e92586df922c51e7a9cc024341d;dist=0&sb_price_type=total&type=total&

ואני תמיד אעדיף לישון בחדר נטול גובלנים. ואם אפשר - שיהיו בו וילונות קלילים לבנים או בצבעים טבעיים, שקל מאוד להסיר ולכבס . לדוגמה, בחדר שעיצבנו בתמונות הבאות יש טקסטיל, אבל הוא פרקטי מאוד. וילונות שניתן להוריד בקלות ולכבס. ראש מיטה מבד אימפלה שלא סופג ומתנקה עם מתלית לחה או אפילו מגבון. 

 עיצוב החדר - אירנה אלבז. צילום - אולגה סולן 



וילון רומאי שניתן להסיר באמצעות פס סקוטש , לכבס ולהחזיר. 
 עיצוב החדר - אירנה אלבז. צילום - אולגה סולן 

9. בידוד: אם אתם רק בונים את הבית, ניתן לתכנן את הבידוד פנימי מפני רעשים או קפיצות טמפרטורה באמצעות שכבה נוספת של גבס וצמר סלעים (במינימום תקציב, כי יש פטנטים של בידוד יותר יקרים מזה) . ככה זה נראה באתר בניה שאני עובדת בו היום : 

בצילום זה רואים היטב שקיר חיצוני של חדר שינה מחופה בעוד שכבה של גבס. בין הבלוקים לגבס יש גם צמר סלעים לבידוד. יש לזה גם חסרון - זה גונב כמה סנטימטרים. אך יש מקומות שלדעתי שווה לעשות זאת. 

10. צבע: הגוון אמור להיות מרגיע, הכל פשוט והגיוני. ידוע מזמן שלצבע השפעה על אווירה ומצב רוח. אם המטרה היא לאורר ולעשות חדר שינה שמח אז אפשר גם ללכת על צהוב או בורדו. אך לא אלה הגוונים שמומלצים למי שבא לחדר שינה בשביל לנוח 


חדר שינה בגוונים ניטרלים, עיצוב אירנה אלבז, צילום אולגה סולן 


בפעם הבא נדבר על עיצוב בריא בחדרי ילדים ! 

הפוסט נכתב על ידי אירנה אלבז מעצבת פנים מחיפה, נא לפנות למייל info@irena.co.il או לאתר אינטרנט www.irena.co.il לכל שאלה או בקשה שתהיה. לא ניתן להעתיק תמונות או טקסט מכתבה זו.